Ga naar hoofdinhoud

Ooit gezien dat er in een bedrijf een grote muur staat die de entree blokkeert?


Categorie: Concreet

Elise werkt voor een gerenommeerd hotel in Amsterdam. Zij is verantwoordelijk voor de inkoop van regionale producten. Producten die iets extra’s toevoegen aan de totaal beleving van de hotelgast.

Online zoekt zij naar deze nieuwe producten. Eenmaal gevonden wil zij daar informatie over lezen, om vervolgens een afspraak te maken met het desbetreffende bedrijf.

Zoekt Elisa als enige zo? Of zijn er meer afnemers die via deze stappen producten zoeken? Wat denk jij? Weet je dat dit zo is, denk je dat je het weet of weet je het eigenlijk niet?

Wees eens eerlijk. Als jij kijkt naar jouw website. Kun jij dan snel en makkelijk deze stappen uitvoeren?

Als je als bedrijf weet hoe jouw afnemers zoeken, maak het hen dan zo gemakkelijk mogelijk om het antwoord te vinden. Hoe?

In een gesprek met je klant praat je over je bedrijf. Vraag in dit gesprek eens over hoe je hem nog beter van informatie kan voorzien. Waarom vraag je wel: “Wat kan ik doen, zodat ik onze samenwerking optimaliseer.,, En waarom vraag je niet: “Als je snel informatie over ons wilt en je gaat naar onze site, hoe kan ik je dan het snelst helpen?,,

Het directe klantencontact moment in de business to business blijft van groot belang. Maar daarnaast wijzen onderzoeken van Google uit dat wij ons allemaal oriënteren op het internet. Hoe vervelend is het dan, als jouw toekomstige klant hier afhaakt. Afhaakt omdat hij het antwoord op zijn vragen niet kan vinden. En dat terwijl jij de partij bent die hem het beste kan helpen.

Wat kun je alvast snel en gemakkelijk doen (en ga daarbij uit van de gebruiker van je site):

  • geef antwoord op de vragen ik zoek.. en ik wil… en ik doe;
  • geef het gevoel dat ik erbij hoor en persoonlijke wordt aangesproken;
  • geef controle en laat mij zelf de keuze maken
  • geef mij vertrouwen, een goed en veilig gevoel dat ik bij de juiste partij ben

Vraag aan klanten uit je verschillende doelgroepen eens hoe zij jouw website ervaren. Spoor problemen op in het gebruiken van jouw website. Kan Elise snel nieuwe producten vinden, die regionaal zijn en passen bij haar hotel? Vind zij meer informatie over het product, zodat haar keuze beter gemaakt kan worden? Kan zij direct gemakkelijk en eenvoudig kopen in de webshop? En vind zij snel de button om een persoonlijke afspraak te maken. Of is er een telefoonnummer bij de hand?

Wat levert het jou op?

  1. meer vertrouwen en loyaliteit van jouw bestaande klanten
  2. nieuwe klanten uit dezelfde doelgroep met vergelijkbare vragen, vinden sneller hun weg naar jou
  3. minder support /e-mails

Zorg dat jouw klanten niet tegen een muur oplopen. Laat ze frank en vrij bewegen op jouw website. Het resultaat: veel tevreden klanten.

Wil jij jouw website op gebruikerservaringen (user experience) beoordelen? Vind je het lastig, weet je niet waar te beginnen en hoe je dit goed in je bedrijf inzet en uitvoert? Stuur mij een email of bel. Laten wij samen kijken hoe wij ervoor zorgen dat de toptaken op jouw website rendement opleveren.

Back To Top