Ga naar hoofdinhoud

De customer journey toepassen in je bedrijf of niet?


Categorie: Concreet

Typ in google customer journey in en je krijgt ongeveer 17.700.000 resultaten in 0,53 seconden op je beeldscherm. Duidelijk een onderwerp waarvan velen denken of vinden dat het relevante informatie is.

Hoe ziet de ideale klantreis eruit? Hoe maak en stel je de customer journey op? Het startpunt van de klantreis is belangrijk, de latente behoefte.

Maar waar op welk moment heeft jouw klant die latente behoefte? Waar en wanneer en hoe wordt hij getriggerd? Wat is zijn startpunt? Kun jij als ondernemer het startpunt vooraf voor jouw klant bedenken? En ook nog welke route hij wil en gaat afleggen tijdens zijn reis? Wat komt er allemaal op het pad van jouw klant dat roet in de route van de customer journey kan gooien?

Analyseer eens jouw laatste verkoopgesprekken met nieuwe klanten. Hoeveel van deze klanten hadden dezelfde start van de reis naar uiteindelijke koop van jouw product? En legden zij allemaal dezelfde route af? Deelden zij een en dezelfde ervaringen? Wat denk je dat de uitslag zal zijn?

Is het dan handig om zoveel tijd en energie in het opstellen van een customer journey te steken? Of is het beter om af te wachten tot die klant bij jouw koopt?

Het opstellen van een customer journey geeft je inzichten. Houdt het wel eenvoudig. Volg onderstaande stappen. Blijf vooral kritisch in de uitvoering van dit proces.

  1. Omschrijf goed waarom je doet, wat je doet en hoe je dit doet als bedrijf. (maak je verhaal)
  2. Maak voor elke doelgroep een persona.
  3. Maak een globale customer journey dat jou als bedrijf helpt met het bepalen van content onderwerpen.
  4. Bij de omschrijving van de persona komen de pijnpunten naar voren. Zet deze pijnpunten om in oplossingen.
  5. Maak een plan van aanpak. Plaats de verkregen inzichten bij stap 2 t/m 4 op een lijst. Kijk wat eenvoudig is om te doen en voer dit alvast door. De stappen die bijvoorbeeld meer technische oplossingen nodig hebben, komen op het lijstje nog te doen.

Levert dit je iets op?

Ja.

Op deze manier krijg je inzichten die ervoor zorgen dat je weet welke content je beschikbaar moet hebben voor jouw klant. Zodat de klant zelf bepaalt wanneer hij welke informatie nodig heeft in zijn aankoopproces. De klant bepaalt zelf zijn reis en wil informatie over jouw bedrijf vinden als hij dit noodzakelijk vindt.

Heb je dan de ideale klantenreis weergegeven toepasbaar voor jouw bedrijf?

Nee en ja.

Je bent uitgegaan van alle fasen die een klant in zijn koopproces kan doorlopen. Of die klant dat ook doet weet niemand. Wat je wel weet is het volgende. Mocht die klant in de customer journey informatie nodig hebben over jouw bedrijf, product of dienst. Dan heb jij er in ieder geval over nagedacht, welke informatie voor deze klant in deze fase van de reis relevant is en over jou wilt lezen. Dat er content beschikbaar is, waardoor hij getriggerd kan worden en jou in zijn koopbeslissing kan meenemen.

Kortom

Ga aan de slag en geeft de ideale klantenreis weer gezien vanuit jouw klant. Met die intentie dat je content onderwerpen vindt, die kunnen aansluiten bij die stap die jouw klant op dat moment zet. Zet hij die stap niet, zal hij jouw content niet nodig hebben. Verloren werk? Nee, want voor een andere klant kan deze informatie wel heel belangrijk zijn.

Wil jij de juiste content beschikbaar hebben voor jouw klant? Vind je dit niet eenvoudig en wil je hierover eens van gedachten wisselen? Stuur mij een email of bel. Laten wij samen kijken hoe wij jouw klant de juiste informatie over jouw bedrijf kunnen geven.

Back To Top