Ga naar hoofdinhoud

Een website aan tijd onderhevig?


Categorie: Concreet Communicatie Coördinatie

Afgelopen week sprak ik een ondernemer die zuchtend aangaf dat zij toch echt toe waren aan een nieuwe website. De huidige site was toch zo oubollig. Een uitlating waar een hoeveelheid denkwerk en uitvoering in schuilt. Veel te vaak wordt er niet goed bij stilgestaan dat de website het visuele visitekaartje van jouw bedrijf is. Als je goed in beeld en woord laat zien waar jij voor staat, geeft het de perfecte indruk wat de klant van jou mag en kan verwachten. In de wirwar van sites de ideale manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen.

De hamvraag is hoe je de perfecte indruk achterlaat en vorm geeft aan structuur, tekst en beeld. En als je dit voor jezelf duidelijk hebt, hoe zorg je ervoor dat de webbouwer begrijpt wat jij bedoelt?

De volgende stappen brengen mij bij het opzetten van een website altijd overzicht, inzicht en inhoud. Stap 1. De basis Door het invullen van dit schema, dwing je jezelf min of meer tot het nadenken over jouw bedrijf. Vul het model stap voor stap in. Van 1 naar 2 naar 3 etc. Maak geen mooie volzinnen, maar schrijf woorden op, die voor jouw bedrijf op elke vraag van toepassing zijn. Ook wanneer je al eens een plan hebt gemaakt is het goed om deze stappen nogmaals door te lopen. Het schema geeft je overzicht en inzicht voor het beeld en de inhoud van je site.

Het volgende voorbeeld wil ik je meegeven. Zullen beiden merken aan een en dezelfde doelgroep verkopen?

srt3xc website presentatie 1

srt3xc website presentatie 2

Stap 2. De inhoud De meest lastige opdracht, maar wel uitvoerbaar. Allereerst schrijf je een verkoopgesprek met jouw klant uit van a tot z. Het lijkt vreemd, maar het opent je de ogen hoe je offline en verkoopgesprek online in stappen kunt plaatsen. Het geeft je inzicht en inhoud in wat jouw klant belangrijk vindt, welke stappen hij in het proces neemt. Waar de call to action buttons moeten verschijnen. Daarna maak je voor jezelf een opsomming van items die je graag kwijt wilt op jouw site en waarvan je denkt dat dit van waarde is voor jouw klant. Denk bijvoorbeeld aan de volgende items: klant inlog, mailen, bellen, vacatures, nieuws, blog, inspiratie, serveertips, suggesties.

Stap 3. Tekst. Teksten schrijven is vaak een hobbel die genomen moet worden. Ook hiervoor geldt het in punt 2 genoemde verkoopgesprek. Schrijf in je eigen taal en bewoordingen op wat je aan die klant wilt vertellen. Natuurlijk moet het Nederlands correct zijn. Het belangrijkste voor nu is dat de boodschap helder is, in een later stadium komt het correct Nederlands aan bod.

Stap 4. Beeld. Beelden versterken de communicatie van jouw geschreven teksten. Het is de laatste stap die je neemt om alle gegevens voor je website aan de bouwer te overhandigen. Lees de teksten door en visualiseer deze. Je zult zien dat je op de meest ludieke gedachten komt die ervoor zorgt dat je teksten visueel ook gecommuniceerd worden. Is je budget niet toereikend, maak dan de keuze voor stockfotografie. Een site met een grote collectie foto’s die ik ook vaak gebruik is dreamstime.com.

Deze gestructureerde aanpak zorgt voor inzicht, overzicht en inhoud van alle zaken die van belang zijn voor een inhoudelijke, mooie, representatieve en rendement volle website.

Ontbreekt jouw de tijd en wil jij de perfecte indruk achterlaten door jouw website? Schrijf je in voor een gratis sparringssessie van een half uur over jouw toekomstige website.

Back To Top