
Wat is dit voor een website?
Enkele dagen geleden kreeg ik een website onder ogen. Op het eerste gezicht ziet de homepage er werkelijk gelikt uit. Prachtig beeldmateriaal en een overzichtelijk startpagina. De 5 kernwaarden van het bedrijf staan ook vermeld.
Maar dan.
Ik vraag mij direct af wie is dit bedrijf en wat verkopen zij aan wie.
Er staat een naam. Ik neem aan dat dit de bedrijfsnaam is. Het sfeerbeeld laat soep in een kom zien. Een mooie kleurrijke foto die er echt uitspringt. Ik denk dat zij soep verkopen. De tekst bij het beeld geeft aan: Vers verrassend. Ik neem aan dat zij verse soep met een verrassende smaak verkopen. Ik lees dat ik het gehele assortiment online kan bestellen. Ik moet wel een inlogcode hebben. Ik zie geen beeld van producten. Ik kan mij inschrijven voor de nieuwsbrief. De lokkende tekst hiervoor luidt: Wil jij op de hoogte worden gehouden van ons verrassend vers? En ik doe weer een aanname. Ik verwacht dat ik nieuws ontvang over verschillende soorten soepen.
Ik bezoek de achterliggende pagina’s van de website. Ergens verstopt in het menu vind ik het volgende:
Elke dag willen wij verse biologische groente en fruit producten op de markt brengen. Wij geloven in biologisch boeren en dat biologische producten een mooiere, vollere smaakbeleving geven dan andere gelijksoortige producten. Wij leveren onze biologische producten aan de horeca.
Waarom lees ik dit niet op de homepage van de website?
Dit bedrijf verkoopt biologische groente en fruit, geen soep. Waarom laat je beeld zien van een kom met soep? Waarom vermeld je de volgende tekst niet: “Wij verkopen verrassend verse biologische groenten en fruit”. En waarom lees ik nergens dat zij alleen aan de horeca leveren? Ik ben een consument en behoor niet tot de doelgroep.
Laat voor een bezoeker van jouw website geen ruimte voor aannames. Neem, hoe logisch het ook klinkt, onderstaande punten door.
- Plaats je logo met bedrijfsnaam als deze niet in je beeldmerk zit boven aan jouw site. De Vries
- Vermeld onder het logo in 1 korte zin krachtig wat je doet De biologische groente- en fruit specialist voor de horeca
- Plaats beeld waarbij de bezoeker van de site in een oogopslag begrijpt wat jij verkoopt Beeld van groenten en fruit van het seizoen (wissel het beeld met de jaargetijden mee)
- Plaats per beeld een onliner Altijd biologisch vers
- Laat zien aan wie je verkoopt De biologische groente specialiste voor de horeca
Soms kun je door de vele aspecten van het bouwen van een site het doel uit het oog verliezen. Wil je eens met een frisse blik naar jouw website kijken? Het is januari een nieuw begin van een nieuw jaar. Daarom geef ik gratis 3 keer een frisse kijk op jouw website weg. Stuur mij een email en ik neem contact met je op. Samen komen wij tot een site die jouw bezoeker begrijpt.