Een speld in de hooiberg?
Het went niet. Bij elke nieuwe opdracht verbaas ik mij weer over de artikelgroep indeling bij ondernemingen. Waarom is dit toch een wirwar van onlogische beslissingen? Vaak wordt er een goede start gemaakt om vervolgens in de loop van de tijd adhoc even groepen toe te voegen.
Waarom kan en moet dit beter? Het antwoord is eenvoudig. Een goed doordachte en overdachte artikelgroep indeling is handig voor verschillende facetten binnen je bedrijf. Een doordachte indeling zorgt er van oudsher voor dat je financieel sturing kunt geven aan je bedrijf. Welke groep scoort goed en welke niet en vraagt aandacht. Nieuw is dat een goede productindeling er mede toe bijdraagt dat jouw klanten gemakkelijk die producten vinden die zij zoeken op jouw website / shop.
Een artikelgroep indeling opzetten is in de basis niet moeilijk. Het zoeken en vinden van de bevestiging bij de verschillende betrokken partijen zorgen ervoor dat je wankelt in je beslissing voor de juiste keuze. Onze nieuwe informatie bron, het wereldwijde web, geeft nauwelijks informatie en de bevestiging van de juiste indeling. Als je expertise inwint van partijen zoals je accountant, je webshop bouwer of je erp leverancier, merk je al snel dat iedere partij er een andere mening op na houdt. Je raakt snel verstrikt in verschillende meningen en welke beslissing neem je dan?
Mijn boodschap.
Bij de opzet van jouw artikelgroep indeling moet jezelf betrokken zijn. Kijk over de volgende vragen heen. Waar begin je? Hoe geef je de indeling vorm? Wat is handig? Wat niet? Hoe krijg ik een goed eindresultaat? Wie kan mij helpen?
Tijdens mijn verschillende opdrachten in verschillende branches ontstond er een rode draad in de volgorde en de stappen die ik nam voor de basis van een goede artikelgroep indeling. Ik deel de stappen graag met je. Sommige liggen voor de hand. De volgorde maakt het succes.
- Maak een excel sheet aan.
- Plaats in kolom 1 de huidige artikelindeling.
- Plaats in kolom 2 de eventuele nieuwe artikelindeling.
- Toets de nieuwe artikelindeling aan de volgende punten:
- loop door je artikelbestand en plaats de artikelen in de groepen, mis je een groep, voeg deze toe.
- is de groep te klein, stel jezelf de vraag of je groepen kunt samenvoegen?
- kijk naar je concurrent, wat kan er beter?
- Check de benamingen van je artikelgroepen in google keyword planner / https://adwords.google.nl/keywordplanner of ubbersuggest / https://ubersuggest.io. Wordt er ook gezocht op jouw indelingen? Of juist niet en zijn andere suggesties beter?
- Plaats de zoekresultaten van de benamingen in kolom 3.
- In kolom 4 plaats je de uiteindelijke lijst. Je kijkt, vergelijkt en neemt de juiste beslissing.
Mijn belangrijkste advies: LAAT JEZELF NIET VAN DE WIJS BRENGEN. Jij als ondernemer bent expert binnen jouw bedrijf en met bovenstaande tools zul je merken dat er een goede basis gelegd wordt voor de artikelgroep indeling in jouw bedrijf.
Vind je het ingewikkeld hoe je jouw artikelgroep indeling moet inrichten? Stuur mij een mail met je vragen en ik neem snel contact met je op.