Ga naar hoofdinhoud

Zonder plan krijg je geen webshop!


Categorie: Communicatie

De boodschap van de directie is duidelijk. Er moet meer omzet bij om het bedrijf gezond te houden. De oplossing is snel gevonden. Een webshop.

Even bouwen aan de hand van een bestaande template, producten erop, online gaan en verkopen. Bij dit bedrijf, dat glas verkoopt aan bouwbedrijven, werkt Eva. Eva is communicatie specialiste, die bovendien een webshop kan bouwen.

Aan de slag zou je zeggen.

Voortschrijdend inzicht bracht snel aan het licht dat de opzet van deze consumenten webshop een geheel nieuwe entiteit voor dit glasbedrijf betekent. Hoe de “paarden” in de zakelijke markt lopen wist het bedrijf als geen ander. De consument bedienen bleek toch een heel andere discipline.

Tijdens het bouwen van de webshop stelde Eva allerlei vragen. Zoals hoeveel dagen qua levertijden vul ik in? Wie binnen het bedrijf gaat de vragen van de consument beantwoorden? Welk bedrag aan afleverkosten moet ik vermelden? Hoe geef ik aan hoe de consument zijn glas moet opmeten? Welke leveringsvoorwaarden vermeld ik op de site? Welke garanties geven wij? Moet ik vermelden dat wij alleen leveren met een grote vrachtwagen?

Eva werkt snel en hard. Veel problemen, valkuilen, voortschrijdende inzichten die om nieuwe oplossingen vragen tekkelt zij. En __wat ze zelf niet kan oplossen geeft zij aan haar leidinggevenden aan.

Maar de vraagstukken blijken complexer waar niet 1,2,3 organisatorisch ook een antwoord op mogelijk is. Bovendien komt bij het invoeren van de producten al snel aan het licht dat de verkoop van glas niet standaard is. Een standaard webshop module biedt alleen de mogelijkheid om standaard producten te verkopen. Glas bestel je op maat. Dus wil je glas online verkopen, moet je speciale rekenmodules bouwen. Een standaard webshop thema is hiervoor nooit toereikend.

Vaak wordt te snel en eenvoudig gedacht over het maken van een webshop. Zo ook in het bedrijf waar Eva voor werkt. Er zijn miljoenen websites en web-winkels. Wil je succesvol zijn t.o.v. jouw concurrenten op het internet zul je het project webshop goed doordacht moeten aanpakken. Zie het als een nieuwe entiteit. Wat zou je doen als je een nieuw bedrijf opzet? Dan maak je toch ook een plan. Dan heb je toch ook bedacht wat je wilt verkopen, aan wie en hoe? Bij een webshop is dit niet anders.

Eva was allerminst blij met de gang van zaken. Maar het is er uiteindelijk gelukt om de site online te krijgen. En gelukkig komen er ook een aantal orders en offerte aanvragen binnen. Vanuit dat oogpunt geslaagd.

Maar het kan anders. Sneller, eenvoudiger en prettiger.

Als je jezelf eerst inzicht geeft over hoe, wat en waarom je deze webshop wilt, dan heeft de Eva in jouw bedrijf de uiteindelijke structuur, vormgeving en implementatie van de webshop snel en met minder kosten gedaan.

Vind je het ingewikkeld? Wil je van gedachten wisselen over de aanpak van jouw webshop? Welke boodschap en hoe je deze aan je klanten goed duidelijk kunt maken? Ik geef in de maand april 3 gratis sessies van 1/2 uur weg! Stuur mij een email. Samen maken wij een plan voor jouw webshop.

Back To Top