Nieuwsbrieven versturen? Zo pak je het aan
Je hebt gehoord en gelezen dat het versturen van nieuwsbrieven effectief is voor je bedrijf. En dat mailchimp het gratis email nieuwsbrieven programma hiervoor is. Misschien heb je ook een account aangemaakt. En gekeken naar het programma wat het allemaal kan. Het zag er gebruikersvriendelijk uit. Je hebt de bevestiging dat het goed is voor je bedrijf als je hiermee aan de slag gaat.
En toch blijft het op het to-do lijstje staan
Waarom? Je weet dat het programma goed en simpel werkt. Je weet dat je jouw doelgroep zo kan bereiken. En daardoor meer omzet genereert. Maar wat houd je tegen? Dat er nog meer werk gedaan moet worden op 1 dag? Dat je geen tijd hebt om uit te zoeken hoe het programma werkt. Wordt je al moe bij de gedachte dat je een zinnige boodschap voor je klanten moet bedenken? En als je wel een onderwerp weet dat je dan aan de slag moet met foto’s en tekst?
Eigenlijk weet je dat de volgende alinea een open deur is
Kun je de technische uitleg aan die ene klant misschien ook uitleggen aan andere klanten met dezelfde vraag? Levert dit tijdswinst op? Kun je toch meer vertellen over jouw nieuwe product aan meerdere klanten tegelijk? Zodat zij overtuigd zijn en tot aanschaf overgaan? Levert dat meer omzet op?
Je weet het antwoord zelf
Ja. Ook al is dit het een open deur, wil je jouw doelgroep goed informeren, dan zul je tijd moeten steken in het opzetten, bedenken en versturen van nieuwsbrieven. Dat kan best snel en is niet moeilijk.
Het succes van een goede nieuwsbrief start met het maken van een goede indeling van je klantenbestand. Stel je hebt een groothandel in sanitair, denk dan eens aan:
- sanitair speciaal zaken met showroom;
- sanitair webwinkel(s);
- bouwmarkten;
- vakspecialist zoals loodgieters;
- architecten.
Vervolgens deel je elke doelgroep specifieker in:
- Een klant die een probleem heeft en specifieke informatie heeft opgevraagd via de mail. (lead)
- Een klant waarvan het vermoeden bestaat dat hij klant wil worden omdat hij naar informatie heeft gezocht. (suspect)
- Een klant waar een gesprek mee is gevoerd en waardoor duidelijk is naar welke oplossingen deze klant zoekt. (prospect)
- Een klant waar een offerte naartoe is gestuurd en een selectie maakt voor een totale oplossing. (hot prospect)
- Een klant die gekocht heeft en elke keer zijn totaal oplossing bevestigd wilt zien. (klant)
De indeling van je doelgroep staat vast. De indeling van lead, suspect, prospect, hot prospect naar klant beweegt. Verstuur je 1x in de maand een nieuwsbrief? Exporteer dan ook maandelijks deze basis gegevens naar mailchimp toe. Zo blijft je lijst up to date. Heb je een goede lijst, krijg je een goede respons.
Mis jij kennis en/of mankracht in jouw bedrijf om ook daadwerkelijk met het opzetten, bedenken en versturen van nieuwsbrieven aan de slag te gaan? Stuur mij een mail of bel. Samen kijken wij hoe wij dit voor jouw bedrijf snel en effectief in kunnen zetten.