Online marketing inzetten voor klein MKB
Online marketing inzetten voor klein MKB
Als ondernemer moet je “iets” met online marketing. We kennen allemaal de “gratis” trainingen hoe je meer omzet online kan realiseren. Maar is dat zo makkelijk? Als ondernemer wordt er veel van je verwacht. Kennis, visie, innoverend vermogen en flexibiliteit. Allemaal zaken die jij beheerst, want waarom ben je gestart met jouw bedrijf. Daar was/ben je goed in.
Online marketing vereist een nieuwe discipline.
Als ondernemer heb jij te maken met een veranderende klantreis. Het gedrag van de klant in het aankoopproces een paar jaar terug, staat niet in verhouding tot het gedrag van de klant van nu. Het internetgebruik van de klant is nu een bepalende factor in de aanschaf van producten en diensten. Waar je voorheen direct de klant kende, je had immers iemand voor je staan of hoorde een stem, heb je nu te maken met een IP adres.
Is dat lastig?
Nee. Anders is dat je je van tevoren nog beter moet inleven in jouw klant. Vooraf moet bedenken wie jouw klant is en hoe jouw klant zich beweegt. Min of meer de klant aan de hand nemen op de weg naar jou toe.
Waarom (online) marketing inzetten goed is.
In mijn gesprekken met ondernemers geven zij vaak aan hoe blij zij zijn met hun mooie website. Dat zij elke week ook “iets” posten. Dat dat heel knap is, want verzin maar elke week een bericht. Ik vraag altijd voorzichtig wat het doel van de website is. Ik wordt dan vaak een beetje glimlachend aangekeken met een blik van: ,,Als je dat niet begrijpt”. Vanuit respect volgt er een antwoord: Verkopen natuurlijk. Direct gevolgd door de woorden: ,,En daarom hebben we ook een facebook en Instagram pagina”.
Als ik vraag hoeveel reële verkopen hier uit voort komen, hoor ik dat je dat niet zo goed kan meten. “Het is niet te zeggen dat die via de website, facebook of Instagram komt. De vertegenwoordiger is ook langs geweest. De klant is nog in de showroom of winkel geweest. Zeg het maar. Maar ja, de concurrent is aanwezig op internet en daarom wij ook,,.
Wees eerlijk ondernemer. Komt daar niet een beetje het ontevreden gevoel vandaan of het budget dat je stopt in online ook daadwerkelijk oplevert? Doe je dit omdat iedereen dit doet? Of doe je dit, omdat je vooraf goed hebt bekeken wat, wanneer, waar en hoe je online marketing aanpakt voor jouw bedrijf?
Een online strategie is nodig om sturing te geven aan je resultaat.
Als je terug denkt aan de tijd waarin je jouw bedrijf opstartte, wat heb je toen gedaan? Toch ook nagedacht over hoe je het allemaal aan zou pakken. Waarom, als dit een nieuwe voor jou onbekende discipline is, ga je ook hier niet terug naar de basis?
Terug naar het fundament. Juist nu in deze tijd waarin technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen moet je een online strategie binnen jouw volledige bedrijfsvoering opnemen. Zoek je de basis niet goed uit, dan kun je niet succesvol zijn. Niet op het internet en niet daarbuiten. Want hoewel iedereen zegt dat je online zichtbaar moet zijn, weet jij als ondernemer dat ons kent ons OOK nog steeds werkt. En daar gaat het om: de verdeling van het budget over de kanalen die voor jouw bedrijf BATEN oplevert.
Online strategie bepalen, wat staat erin?
In je strategie heb je keuzes gemaakt. Keuzes op basis van de omzet doelstelling die aan het einde van het jaar moet worden gehaald. Simpelweg jij maakt zoveel kosten en daar moeten zoveel opbrengsten tegenover staan. Je weet wat je aan marketing kosten uit wilt geven en je weet wat je ervoor terug kan verwachten. Dat maakt waarom je een strategie moet bepalen
Wat moet je, waarom, hoe, waar, wanneer en door wie laten doen.
Online marketing start met een analyse.
Kosten? Ja kosten maken. Ook hier geldt de kosten gaan voor de baten uit. Maak die kosten om een online analyse uit te voeren. Het geeft jouw bedrijf inzichten, getoetst aan de online facetten, die nodig zijn om jouw online propositie te bepalen. Getoetst aan de trends & ontwikkelingen. Getoetst aan jouw (online) concurrenten qua website, inzet en kanalen. Het geeft inzicht waar je goed in bent en waaraan gewerkt moet worden. Ga gegrond aan de slag. Dan weet je welke online & offline middelen je kunt en moet inzetten.
Maak na jouw online marketing strategie een plan van aanpak.
De analyse geeft jou inzichten. Creatieve strategische inzichten. Het bepaalt de koers. Je weet je te behalen doelstelling en je weet het budget. Het komt er nu op aan! Het plan van aanpak. Online marketing is niet anders dan marketing.
Je moet keuzes maken! Keuzes waarmee je slagvaardig de markt betreedt! Keuzes waaraan je je committeert.
Deze keuzes zijn ook nog getoetst aan de kosten, maar het allerbelangrijkste is wat GAAT dit opleveren, de BATEN. Dat is waarom jij onderneemt. Dit bepaalt mede waarom jij succesvol de markt betreedt.
Want jouw naam op het internet en het hebben van een website is leuk. Jouw bedrijf op facebook en instagram is leuk! Het verkrijgen van leads is leuk! Maar dat levert nog geen daadwerkelijk verkopen. Daar moet meer voor gebeuren. Daar komt de nieuwe discipline om de hoek kijken. Online marketing.
Hulp inzetten bij online marketing.
Het werkveld van een online marketeer is groot. Trends & ontwikkelingen in jouw markt en dan vooral op online gebied, gaan snel en zijn divers. Hierbij kun je als ondernemers hulp gebruiken. Specialistische hulp van een online marketeer. Hij/zij kan je helpen met de analyse en plan van aanpak. Echter moet deze analyse altijd in samenspraak met jou worden gemaakt. Altijd! Want jij bent als ondernemer het bedrijf. Jij kent als beste de ins- en outs. De expertise van een online marketeer zet je in voor dat gedeelte wat jij je niet zo snel eigen kunt maken. Als voorbeeld volgen hier enkele werkgebieden:
– bijhouden van de trends & ontwikkelingen op digitaal gebied
– bijhouden van de veranderingen in algoritmes
– bijhouden van klantgedrag in zijn algemeenheid (verschuiving gebruik kanalen)
– concurrentie analyse op basis van online presentatie
– frisse, onbevangen beoordeling van jouw website
– heldere kijk op strategie bepaling incl. kosten, maar vooral de baten
Dit is de specialistische hulp, die je van een online markeer mag verwachten.
Je hebt jouw strategie en plan van aanpak, ga je dit dan zelf uitrollen of uitbesteden?
Of je deze werkzaamheden nu zelf gaat doen of via een bureau, beiden kan. Welke keuze je ook maakt, blijf je bewust van het feit dat het om de klant gaat. Voer je deze werkzaamheden zelf uit, dan weet je dat jij het dichtst bij die klant zit. Kies je voor een bureau, zorg ervoor dat dit bureau jouw klant kent, zoals je de klant zelf kent. Breng dit over! Je moet weten wat de klant drijft. Dat betekent niet alleen maar berichten posten, dat is veel meer. Het is luisteren, zien, voelen. Dat is bezig zijn met jouw klant.
Hoe geef je sturing aan jouw online marketing?
Meten = weten. De online marketeer heeft in het plan van aanpak meetpunten ingericht. Zo geef jij sturing aan de strategie. Het maakt niet uit of je het plan van aanpak zelf uitrolt of door een bureau laat doen. Je moet een stuur hebben, een strategie. Voor jezelf en voor het bureau. Alleen zo houd jij grip. Gaat het goed, behoud je de koers. Gaat het minder goed, stuur je bij. Je krijgt zo grip op jouw budget en hoe jouw online (offline) presentatie eruit moet zien. Je krijgt grip op het resultaat.
Het is dan niet alleen meer WAT er gedaan wordt, maar zeer zeker ook WAAROM en HOE en WAT het oplevert.
Hier samen eens over brainstormen hoe dit aan te pakken voor jouw bedrijf?