Ga naar hoofdinhoud

Brrr…. telefonische acquisitie. Doen of niet doen?


Categorie: Communicatie

Ik doe het wel, maar leuk vind ik het niet.

“Ik bel toch met de intentie om mijn tuinmeubilair te verkopen”, zegt Eelco. Ik vind het zelf ook geen prettig gevoel als ik gebeld wordt door bedrijven die iets aan mij willen verkopen.

En daar zit het hem nou net in. In dat laatste woord: verkopen.

Kopen afnemers bij Eelco, omdat zijn intentie verkopen is? Als ik Eelco spreek vertelt hij enthousiast over zijn bezoek aan de beurs in Milaan. Hoe hij inspiratie heeft gekregen van de stad. Qua eten, drinken, architectuur en hoe de italianen buiten leven. De nieuwe ontwerpen van nieuwe materialen die hij heeft gezien en ingekocht voor de Nederlandse markt. Hoe hij aangeeft waarom hij vindt dat het echt weer een goede aanvulling is op de collectie. En welke vertaalslag hij van alle indrukken wil maken in de communicatie naar zijn klanten toe.

Stel je eens voor dat dit de insteek wordt naar de klant die Eelco belt. Dat de intentie van Eelco is dat hij zijn ervaringen deelt met zijn klanten? Hoe mooi kan dat voor beiden zijn?

Eelco zet social media kanalen zoals facebook, instagram en email marketing in.

En zorgt voor goede google adwords campagnes. Goede fotografie geeft de sfeer, intentie en gevoel van het bedrijf en de producten van Eelco weer. En klanten kunnen de berichten volgen en/of likes en zelfs een reactie plaatsen. Dat doet Eelco goed.

Maar het blijft van beide kanten zenden.

Een dialoog ontstaat er niet. En dat is eigenlijk waar je naartoe wilt. Zenden en ontvangen. Informatie uitwisselen waar beide partijen gelukkig van worden. Want alleen dan kom je er concreet achter wat een afnemer wilt en de afnemer komt er concreet achter wat jij levert, waar hij mee verder kan.

En hoe duidelijk en effectief kom je hier achter tijdens een telefoongesprek?

Als je belt met de intentie dat je jouw opgedane inspiratie en nieuwe ideeën wilt delen. Dat je jouw enthousiasme over nieuwe producten wilt overbrengen aan jouw klanten en hoe zij de nieuwe collectie kunnen presenteren, ontstaat er een gesprek. De afnemer aan de andere kant van de lijn krijgt “gratis” informatie en kan daar zijn voordeel mee doen. En Eelco ontvangt belangrijke informatie over zijn producten, werkwijze en prijsstelling, waar Eelco in zijn bedrijfsvoering veel aan heeft.

Jouw klanten bellen? Doen of niet doen?

Als je jouw klanten belt met de intentie dat jij echt waarde toevoegt aan jullie samenwerking, krijg je een goed telefoongesprek. Een gesprek waarin je als gelijkstemmende het voordeel van jullie samenwerking weet te benutten. Een gesprek waar je beiden een goed gevoel aan overhoudt. Dat goede gevoel leidt tot gunning en resulteert in verkopen.

Eelco belt nu zijn klanten met een van de volgende openingszinnen:

Vorige week ben ik naar de meubelbeurs in Milaan geweest en zag daar een volledig gerecycled plastic loungeset in verschillende kleuren. Mag ik je vragen: hoe sta jij tegenover dit materiaal?

Wil je verkopen, maar je weet je niet welke waarde informatie je wilt delen in een telefoongesprek? Bel mij of stuur een bericht. Laten wij samen kijken hoe wij dit voor jouw bedrijf snel en effectief in kunnen zetten.

Back To Top